Dansk designbureau med i Prins Charles' mission: “Vi beskæftiger os med at tage komplekse intentioner og få dem ud af Word og Powerpoint”

Strategidesign spiller en afgørende i den grønne omstilling, mener David Fellah, bestyrelsesformand i Manyone, der har fået central plads i den britiske kronprins’ grønne mission

DavidFellah_Manyone_AndreasVinther019.jpg
David Fellah er medstifter og bestyrelsesformand for det to år gamle designbureau Manyone, der bl.a. arbejder med virksomheders bæredygtige tænkning. Foto: Andreas Vinther
Bæredygtig
22. feb 2021 KL.22:22

På den ene side står milliardfonde verden over på spring for at investere i grøn omstilling. På den anden sidder innovative virksomheder med visioner og potentielle løsninger. De parter skal i langt højere grad kunne finde hinanden med en ny investeringsplatform, der kan koble dem sammen.

Den løsning arbejder det danske designbureau Manyone i øjeblikket på. Platformen udviklet med tanken om strategisk design skal leveres til prins Charles' klimamission Sustainable Markets Initiative i løbet af det næste halve år.

Opgaven understreger den rolle, som strategisk design kan spille i klimakrisen, mener medstifter, bestyrelsesformand og direktør for Manyone, David Fellah, der har mange års erfaring inden for branchen.

“Den skal bl.a. sikre en langt bedre forbindelse mellem alle de mange milliarder af dollar i investeringsfonde, som skal forbindes med visionære og betydningsfulde bæredygtighedsprojekter,” forklarer han uden at kunne gå i præcise detaljer om platformen.

Designs rolle

At udnytte strategisk design mod en mere bæredygtig verden er netop en af visionerne for Manyone, der på bare 18 måneder designede en højteknologisk elbil klar til produktion og en løsning på transportområdets klimaudforing. Ofte tager den proces op til flere år.

Vi beskæftiger os med at tage komplekse intentioner og få dem ud af Word og Powerpoint David Fellah, bestyrelsesforperson og direktør, Manyone

I løbet af årene er bæredygtighed gået fra at ligge i valg af materialer og idéen om vugge til grav til i dag at være et strategisk element hos virksomheder.

“Du kan ikke drive en virksomhed uden at have en holdning i din strategi til at finde en bæredygtig retning, enten på dine produkter, serviceniveau eller for virksomhedens overordnede påvirkning på verden,” siger Fellah.

Samarbejdet med den britiske kronprins tog sin begyndelse, da prins Charles i Davos appellerede til verdens ledere og topchefer fra erhvervslivet om at arbejde sammen for en bæredygtig fremtid. I efterfølgende samtaler blev Manyone nævnt og en kontakt opstod mellem det danske firma og Sustainable Markets Initiative. Et af tiltagene er rundbordssamtaler med industriledere i St. James Palace.

“Vi beskæftiger os med at tage komplekse intentioner og få dem ud af Word og Powerpoint,” forklarer David Fellah, der sidste år deltog i et rundbordsmøde for topchefer fra luftfartsindustrien.

“Når prins Charles beder 20 topledere om at komme til møde, så kommer de. Dynamikkerne blev med det samme konstruktive, fordi han startede med at udlægge sin vision og bekymring.”

Forbrugernes adfærd

At arbejde med produkter og serviceniveau er til at håndtere for virksomheder. Den svære del er, når det handler om selskabets overordnede aftryk på verden, mener designeren.

Strategisk brug af design handler også om adfærdsdesign og forståelse for, hvad der driver forbrugeradfærd i retning af mere bæredygtige valg Christian Bason, adm. direktør, Dansk Design Center

Derfor oplever Manyone også typisk, at virksomheder henvender sig om et nyt produkt eller en service, som skal have et bæredygtigt aftryk. Det er dog med til at øge forbrugerpresset, der set med hans øjne er afgørende for at rykke dagsordenen.

“Der er en dualitet mellem de små, mindre forbedringer og de mere radikale forandringer, hvor en bestyrelse siger, at bæredygtighed skal helt op på strategisk niveau. Det er det, prins Charles gør. Vi er nødt til at skubbe på forbrugerniveau, så mange arbejder på det her på lokalt niveau,” siger Fellah.

Det er Christian Bason, adm. direktør for Dansk Design Center, enig i. Forbrugerne spiller en nøglerolle i den grønne omstilling, og det kan strategisk design rykke på.

“Strategisk brug af design handler også om adfærdsdesign og forståelse for, hvad der driver forbrugeradfærd i retning af mere bæredygtige valg. Det er ikke kun for virksomheder, men også for f.eks. kommuner, der vil fremme genanvendelse og affaldssortering,” siger han.